ÖĞRENME STİLLERİ

15.12.2021 349

ÖĞRENME STİLLERİ VE ÖĞRENME STİLLERİNE GÖRE DERS ÇALIŞMA

ÖĞRENME STİLLERİ VE ÖĞRENME STİLLERİNE GÖRE DERS ÇALIŞMA
Dunn&Dunn öğrenme stili modeli 1967' de Dr. Rita Dunn ve Dr. Kenneth Dunn tarafından
ortaya konulmuştur.Bıu modelin temel mantığı şudur:her birey bir konuyu öğrenirken farklı
yollardan hedefe ulaşabilir.Bu süreçte kişinin en rahat ve en hızlı bilgiye ulaşma tarzını
bilmesi hedefine daha sağlıklı ulaşmasını sağlar.İşte öğrenme stili bireylerin daha etkin ve
verimli biçimde öğrenme yollarını ifade etmektedir.
Yapılan araştırmalar geleneksel okul sisteminin sadece belirli öğrencilere başarı getirdiğini ve
bazılarının başarılarını engellediğini göstermektedir.Dunn&Dunn Öğrenme Stilleri Modeli
eğitimciler için öğrencilerin öğrenme stillerine uygun öğrenme metotları ve öğrenciler için
güçlü ve zayıf yönlerinden yararlanarak nasıl öğrenebilecekleri konusunda bilgi
sağlar.Öğrenme stillerimiz doğuştan var olan karakteristik özelliğimizdir.
Üç tür öğrenme stili vardır ;görsel (visual) ,işitsel (audial), dokunsal (kinesthetic).
GÖRSELGörseller özel yaşantılarında genellikle düzenli ve titizdirler.Dağınık bir masada
ders çalışamazlar, önce masayı kendilerine göre düzenlerler, daha sonra çalışmaya başlarlar.
Çantaları, dolapları her zaman düzenlidir. Tam olarak öğrenebilmeleri için dersin mutlaka
görsel malzemelerle desteklenmesi gerekir. Harita, poster, şema, grafik gibi görsel araçlarla
kolay öğrenirler ve bu araçlarla öğrendiklerini kolay hatırlarlar.Bilgi ve kavramları sembol ve
resimlere dönüştürmeleri anlamalrını ve bellekte tutmalarını kolaylaştırır..Birşey düşünürken
gözleri yukarı doğru bakar.
Görseller en iyi nasıl öğrenir? :
 Yazarken,okurken renkli kalemler kullanmalu,önemli konuların altını renkli kalemle
çizmelidir.
 Ders dinlerken not almalıdır.
 Anahtar sözcük kartları hazırlamalıdır,kısa notlar alarak pekiştirmelidir.
 Öğrenmesi gereken materyalleri kendine göre renklendirmeli,organize etmelidir..
 Ders çalışırken sessiz bir ortamda ve tek başına olmalıdır..
 Çözmeye öalıştığı problem birkaç aşamalı ise her aşamanın nasıl olduğunu ve
geçişiyle ilgili açıklamalı bilgiler yazmalıdır.
 Video ve bilgisayar proramlarından yararlanmalıdır.
İŞİTSEL: İşitseller, ses ve müziğe duyarlıdırlar. Sohbet etmeyi, birileri ile çalışmayı
severler.Daha çok konuşarak,tartışarak öğrenirler.Bu nedenle sınıfta son derece aktifdirler.Bir
şey düşünürken kulak hizasına doğru bakarlar Bir bilgiyi hatırlama istediklerinde genellikle o
bilgiyi aktaran kişinin anlatım tarzını veya daha önce bireysel olarak yaptıkları sesli tekrarı
hatırlamaya çalışırlar.
İşitseller en iyi nasıl öğrenir?
 Çalışma grupları oluşturmalı ve o gruplarla çalışmalı ya da bir çalışma arkadaşı
bulmalıdır.
 İşittiğini hatırladığı için konuları tekrar ederken yüksek sesle okumalıdır.
 Basamaklı bir şekilde öğrenmeleri gereken şeyleri basamaklı olarak yazıp yüksek ses
ile söylemelidir.
 Önemli konular ve talimatları yüksek sesle okumalı / tekrarlamalıdır.
 Problem çözerken kendi anladığı şekilde, yüksek sesli,kendi sözcükleriyle ifade etmelidir.
 Ders çalışırken ses kayıtları yapıp, bunları sınavlara hazırlanırken tekrar amaçlı kullanabilirler.
DOKUNSAL Kinestetikler oldukça hareketlidirler. Sınıfta yerlerinde duramaz, sürekli
hareket etmek isterler. Bu hareketlilik, uygun işlere yönlendirilmezse genelde sınıfta problem
çıkarırlar. Dersin anlatılması veya görsel malzemeler ile zenginleştirilmesi, kinestetik
öğrencinin öğrenmesine beklenen ölçüde katkı sağlamaz. Öğrenebilmeleri için mutlaka
ellerini kullanacakları, yaparak- yaşayarak öğrenme dediğimiz öğrenme tekniklerinin
uygulanması gerekir. Düşünürken aşağı doğru bakarlar,dağınıktırlar.Yeni bir şey öğrenirken
hareket ederek öğrenmeyi tercih ederler.
Dokunsallar en iyi nasıl öğrenir?
 Ders çalışırken kendi istediği yerde ve şekilde çalışmasına izin verilmelidir.
 Çalışırken elinde notlar ve kartlarla yüksek sesli okumalar yapmalıdır,bu yöntemle
öğrenme kolaylaşır.
 Çalışırken hareket etmesi kısıtlanmamalıdır.
 Ders çalışırken kendi istediği yerde ve şekilde çalışmasına izin verilmelidir.
 Dersi dinlerken hareket etmelerine ve bir şeyler ile oynamalarına izin verilmelidir.
 Laboratuar çalışmaları için fazladan izin verilmelidir. Konu ile ilgili müze, tarihi
yerler gibi yaşayarak öğrenebileceği yerlere gitmesi sağlanmalıdır.
 Lego, oyun hamuru,kil vb. dokunsal materyallerle öğrenme zenginleştirilmelidir.
 Oyunlarda rol alarak, deney yaparak, yazarak çok daha verimli bir süreç geçirilir.
ÖĞRENME STİLLERİ TESTİ
Öğrenme Stilleri Testi Sizi en iyi tanımlayan aktivitelerin yanına bir işaret koyun. İçinde en
fazla işaret bulunan bölüm sizin baskın öğrenme stilinizi belirler. Farklı bölümlerde aynı
sayıda işaretlenmiş aktivite bulunabilir. Bu da davranışlarınızda ya da öğrenme ortamlarında
her üç öğrenme stilini de eşit ağırlıklı olarak kullandığınızı gösterir.
Dokunarak-Hareket ederek 1. _______ Boş bir kağıda sütunlar çizmem istendiğinde kağıdı katlarım 2. _______ Sandalyede otururken sallanırım 3. _______ Bacağımı sallarım 4. _______ Kalemimi elimde döndürürüm, masada tempo tutarım 5. _______ Her şeye dokunmak isterim 6. _______ Kapının üst çerçevesine asılarak odaya atlamak isterim 7. _______ Bir şeye dokunmadan sadece görerek ve duyarak ona inanmam 8. _______ Genellikle hiperaktif olduğum söylenir 9. _______ Objeleri biriktirmeyi severim 10. _______ Kürdanları, kibritleri küçük küçük parçalara kırarım 11. _______ Aletleri açan boşaltır sonra yine bir araya getiririm 12. _______ Genellikle çok banyo yapar ya da duş alırım 13. _______ Genellikle ellerimi kullanarak ve hızlı konuşurum 14. _______ Başkalarının sözünü keserim __________ TOPLAM
DUYARAK 1. _______ Konuşmayı severim 2. _______ Dinlemeyi severim 3. _______ Kendi kendime konuşurum 4. _______ Yüksek sesle okurum 5. _______ Okurken parmağımla takip ederim 6. _______ Okurken kağıda çok yaklaşırım 7. _______ Gözlerimi ellerime dayarım 8. _______ Genellikle diagram ve grafiklerle aram iyi değildir 9. _______ Yazılı karikatürleri tercih ederim 10. _______ Görsel ve sözcük hatırlama hafızam iyi değildir 11. _______ Kopyalanacak bir şey olmadan kolay çizemem 12. _______ Haritalardan çok sözel tarifleri ve yönergeleri tercih ederim 13. _______ Öğrenmek için jingle kullanırım 14. _______ Sembol ve simgelerle aram iyi değildir 15. _______ Sessizliğe dayanamam..ya ben ya da diğerlerinin konuşmasını isterim __________ TOPLAM
Görerek 1. _______ Duyduğum yönergelere dikkat etmem 2. _______ Sözel tariflerin tekrarlanmasını isterim 3. _______ Sözcükleri hatasız yazarım 4. _______ Konuşmacının ağzını izlerim 5. _______ Şarkı sözlerini hatırlamada zorlanırım 6. _______ Çok not tutarım 7. _______ Başkalarının ne yaptığını gözlerim 8. _______ Radyo ve televizyonu yüksek sesle dinlerim 9. _______ Diagram ve grafikleri kolay algılarım 10. _______ Telefonda konuşmayı sevmem 11. _______ Biri bana ders verir gibi bir şeyler anlatırsa başka dünyalara dalarım 12. _______ Sözel yönergeleri kullanamam..haritaya gereksinim duyarım __________ TOPLAM
Toplamda hangi alan çok çıktıysa o stilin özelliklerini inceleyin
FARKLI ÖĞRENME STİLLERİ İÇİN ÖNERİLER
Dokunarak-Hareket ederek
Ders çalışırken Sık sık ara vermeye gereksinim duyabilirsiniz. Sözcükleri ya da sözel bilgileri
öğrenirken onları kuma yazın! ya da kilden yaratın!. Öğrenirken ellerinizi kullanabileceğiniz
her fırsat size yardımcı olacaktır. Ders çalışırken hareket edin. Örneğin küçük çocuklar
çarpım tablosunu öğrenirken trombolin üzerinde atlayabilirler.
Öğretmenlere ipuçları Bu öğrenciler genellikle öğretmenleri tarafından başarısız olarak
görülürler. Aslında bu öğrenciler yaratıcıdırlar ve ellerini kullanabilecekleri fırsatlar ararlar.
Sınıfta mümkünse size yakın oturmalılar ve aktiviteleri iyi organize edilmelidir. Bu
öğrencilerin hareketliliklerinden sınıfta yararlanabilirsiniz. Örneğin sınıf panosunu
düzenleyebilirler, sınıfın temizlenmesine yardımcı olabilirler ya da hareket gerektiren diğer
işleri yapabilirler. Hatta sınıfta yapmaları gerekenleri ayakta yaharak bile daha rahat edebilirler.
Duyarak
Ders çalışırken Bu öğrenciler ders çalışmak için sessiz bir yere ihtiyaç duyarlar. Yüksek sesle
okumakla ya da teybe kaydedilmiş materyali dinlemekle öğrenmelerine katkıda bulunurlar.
Başka bir arkadaşla çalışmak da bu çocuklar için iyi olabilir.
Öğretmenlere ipuçları Bu öğrencilere önceden kaydedilmiş bilgiyi dinletebilirsiniz. Bu
mümkün olmazsa kendi kendilerine yükses sesle okumalarna ya da bir arkadaşı okurken
dinlemelerine izin verin. Yazıl ödevlerde büyük ihtimalle ekstra zamana gereksinim duyabilirler.
Görerek
Ders çalışırken Görsel öğrencilerin çalışabilecekleri derli toplu ve karışık ve kalabalık
olmayan bir yere gereksinimleri vardır. Ders notları tutmaları yararlıdır. Ders kitabında ya da
yazılı metinlerdeki resimlerden çalışmak bu öğrencilere çok uygundur. Bu öğrenciler
genellikle yazılı sınavlarda başarılıdır.
Öğretmenlere ipuçları Bu öğrencilerle çalışırken tahtaya yazarken onlara arkanızı dönmeyin
çünkü bu öğrenciler siz konuşurken sizin ağzınızı görmek isteyeceklerdir. Görsel öğrenciler
ders anlatımı sırasında eğer not tutmuyorlarsa dersten kolayca uzaklaşacaklardır. Bu
öğrenciler yazılı yönergelere gereksinim duyarlar. Bu öğrenciler için genellikle okumayı
öğrenirken fonetik yöntem uygun olmamaktadır.